سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

حسن ظن

 

اِن‌ِّ حُسن‌َ الظّن‌ِّ بِاللّه‌، مِن اَحسَن‌ِ العِبِادَة .

 

به درستی که حُسن ظن‌ّ داشتن به خداوند، از نیکوترین عبادت‌هاست‌.

 

پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم

کلمات قصار،نهج افصاحه

 


اخلاق

اِنَّکُم لَن تَسعُوُا النّاس‌َ بِأَموَالِکُم‌، فَسَعُوهُم بِأَخلاقِکُم‌.

به درستی که شمایان‌، هرگز نمی‌توانید با مال و دارائی خود به مردم وسعت دهید و نیکوئی نمائید، حال که چنین است‌، پس با اخلاق خود به آن‌ها وسعت بدهید.

پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم

کلمات قصار،نهج افصاحه

 


حفظ آبرو

روزی امام مجتبی علیه السّلام به شاعری پول داد. یکی از حاضرین به حضرت اعتراض کرد که چگونه به شاعری که گناه می کند و تهمت به مردم می زند، کمک می کنی؟ حضرت فرمود: ای بنده ی خدا! بهترین راه برای مصرف پولت، این است که با آن پول، آبروی خود را حفظ کنی و یکی از راه های رسیدن به خیر، این است که شرّی را از خود دور سازی.    


خیرو شر

ان‌َّ اَسرَع‌َ الخَیرِ ثَوَابَاً البِرُّ، و ان‌َّ اَسرَع‌َ الشَّرِّ عِقَابَاً البَغی‌ُ و کَفَی بِالمَرءِ عَیبَاً ان یَنظُرَ مِن‌َ النّاس‌ِ اِلَی مَا یعمَی عنه‌ُ مِن نفسِه‌ِ ، و یَعیرَ النّاس‌َ بِمَا لا یستطیع‌ُ تَرکَه‌ُ ، و یُؤذی جلیسَه‌ُ بِمَا لاَ یَعنِیه‌ِ .

به درستی که فوری‌ترین خیرها از حیث ثواب‌، نیکویی  نمودن است و فوری‌ترین شرّهایی که عقاب در پی دارند، ظلم نمودن است و در عیب دار بودن مرد، همین بس که در مردم به چیزی بنگرد و چشم بدوزد که چشمان خود را، در خود، از آنها بسته است و ایرادهائی را به مردم بگیرد که خود نمی‌تواند آنها را از خود ترک دهد و هم‌نشین خویش را با چیزهائی بیازارد که به او مربوط نمی‌گردد. 


ازدواج - MARRIAGE

وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ [النور : 32]


دوشیزه ای به نزد پیامبر آمد و از پدرش شکایت کرد که مرا به عقد پسر عمویم درآورده و من بدان راضی نیستم. پیامبر فرمود: حال که چنین شده بدان راضی باش. دختر گفت به او رغبت ندارم و نمی خواهم همسر او باشم. پیغمبر فرمود در چنین صورتی میتوانی شوهر دیگری اختیار کنی. دختر وقتی چنین سخنی را شنید گفت: اتفاقاً دوست دارم با پسر عمویم زندگی کنم. ولی با این سؤال خواستم معلوم دیگران کنم که پدران حق ندارند دختران خود را بهر کس که خود مایل بودند داده و پیمان زناشوئی را یکطرفه امضاء نمایند.

منبع: نرم افزار الرسول، داستان، ازدواج

یک وبلاگ مفید

www.quranblog.com


ازدواج - MARRIAGE

 پیامبر خدا صلی الله علیه وآله :

هر که با زنی به خاطر زیبایی اش ازدواج کند ، دلخواه خود را در او نبیند وهر که با زنی به خاطر مال وثروتش ازدواج کند خداوند او را به همان مال وثروت واگذارد ، پس بر شما باد به (ازدواج با) زنان متدیّن .

www.esmat.parsiblog.com

عصمت    infallibility